ЖИЗЕЛЬ - Адам Национальная опера Бордо 2024- GISELLE - Adam Opra National de Bordeaux 2024

iselle is an ethereal, timeless ballet about eternal love. In this ghost-filled tragedy, a beautiful young peasant girl falls for a disguised nobleman named Albrecht. When his identity is revealed by his rival, Hilarion a gamekeeper, Giselle loses her mind and dies of heartbreak. After her premature death, Giselle’s ghost protects her lover from the vengeance of a group of female spirits called Wilis. The libretto for Giselle was devised by Théophile Gautier, who combined one of his fairy tales, La Cafetière (1831), with the Germanic legend of the Wilis - fiancées who died on the eve of their wedding day - described in a poem by Heinrich Heine. The choreography was created by Jean Coralli, director of the Paris Opera, and Jules Perrot, dancer and partner of Carlotta Grisi, the first Giselle. The famous romantic ballet Giselle has yet to reveal all its secrets. And when it is set by matali crasset, one of the leading figures in contemporary design in France, the dance creates a kind of ethereal leap between tradition and modernity. In this new production streamed live from Opéra national de Bordeaux, the dancers’ gestures have not changed, nor have the romantic tutus. This eternal story simply continues in a new setting. CAST Giselle-Marini Da Silva Vianna Albrecht-Riku Ota Myrtha-Ahyun Shin The Mother-Pascaline Di Fazio Hilarion-Riccardo Zuddas Wilfried-Guillaume Debut Bathilde-Anaëlle Mariat Duke of Courland-Marc-Emmanuel Zanoli Grape-Pickers-Marina Guizien-Ryota Hasegawa Two Willis-Hélène Bernadou-Anna Gueho Ballet de l’opéra National de Bordeaux Orchestre National Bordeaux Aquitaine Music-Adolphe Adam Choreography:Eric Quilleré after Jules Perrot & Jean Coralli Design, Scenography, Sets, Costumes, Accessories matali crasset Lighting-Yannick Fouassier Conductor-Sora Elisabeth Lee «Жизель» — неземной, вневременной балет о вечной любви. В этой наполненной призраками трагедии красивая молодая крестьянская девушка влюбляется в переодетого дворянина по имени Альбрехт. Когда его личность раскрывается его соперником, егерем Иларионом, Жизель теряет рассудок и умирает от горя. После ее преждевременной смерти призрак Жизель защищает ее возлюбленного от мести группы женских духов по имени Вилис. Либретто «Жизели» придумал Теофиль Готье, соединивший одну из своих сказок «Кафетьер» (1831) с германской легендой о вилисах — невестах, умерших накануне свадьбы, — описанной в стихотворении Генриха Гейне. . Хореографию создали Жан Коралли, директор Парижской оперы, и Жюль Перро, танцовщик и партнер Карлотты Гризи, первой Жизели. Знаменитый романтический балет «Жизель» еще не раскрыл всех своих тайн. А когда его ставит Матали Крассе, одна из ведущих фигур современного дизайна во Франции, танец создает своего рода неземной прыжок между традицией и современностью. В этой новой постановке, которая транслировалась в прямом эфире из Национальной оперы Бордо, не изменились ни жесты танцоров, ни романтические пачки. Эта вечная история просто продолжается в новой обстановке. A Giselle egy éteri, időtlen balett az örök szerelemről. Ebben a szellemekkel teli tragédiában egy gyönyörű fiatal parasztlány beleszeret egy Albrecht nevű, álcázott nemesbe. Amikor riválisa, Hilarion, a vadőr felfedi személyazonosságát, Giselle eszét veszti, és szívfájdalomban hal meg. Korai halála után Giselle szelleme megvédi szeretőjét a Wilis nevű női szellemek bosszújától. A Giselle librettóját Théophile Gautier dolgozta ki, aki egyik tündérmeséjét, a La Cafetière-t (1831) ötvözte Wilis germán legendájával - az esküvőjük napján elhunyt menyasszonyokról -, amelyet Heinrich Heine versében ír le. . A koreográfiát Jean Coralli, a Párizsi Opera igazgatója és Jules Perrot, Carlotta Grisi, az első Giselle táncosa és partnere készítette. A híres romantikus balett, a Giselle még nem fedte fel minden titkát. Amikor pedig a francia kortárs dizájn egyik vezető alakja, Matali crasset állítja be, a tánc egyfajta éteri ugrást teremt a hagyomány és a modernitás között. Az Opéra national de Bordeaux-ból élőben közvetített új produkcióban a táncosok gesztusai nem változtak, ahogyan a romantikus tutus sem. Ez az örök történet egyszerűen új környezetben folytatódik.